Efektivitas Konseling Kelompok dengan Teknik ABCDE untuk Meningkatkan Penerimaan Diri Positif pada Ibu yang memliki ABK

  • Cut Daifah universitas islam negeri sumatera utara
  • Ade Chita Putri Harahap Universitas Islam Negri Sumatra Utara
Keywords: Group counseling, ABCDE technique, Positive self-acceptance, Mothers of children with special needs

Abstract

This study aimed to test the effectiveness of group counseling services using the ABCDE technique in increasing positive self-acceptance in mothers who had children with special needs (ABK). The research method used a quantitative approach with a non-equivalent group pretest-posttest control design. The subjects consisted of 12 mothers, 6 in the experimental group and 6 in the control group. The pre-test results showed that all participants were in the moderate category (100%). After the intervention, all members of the experimental group moved to the high category (100%), while the control group remained in the moderate category (100%). The Wilcoxon test produced a Z value of -2.207 with a significance level of 0.027 (p < 0.05), indicating a significant difference between the pre-test and post-test scores in the experimental group. These findings indicated that the ABCDE technique was effective in helping parents manage emotions and develop positive self-acceptance regarding the condition of their children with special needs. This intervention could be used as an alternative group-based psychological support method in the context of special education.

References

Afiyyah, A. S., Sarasati, B., Corsini, A., & Nugraha, W. (2023). Penerimaan Diri pada Ibu yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus (Studi Kasus di Rumah Belajar Hamirah Kabupaten Bekasi). Corona: Jurnal Ilmu Kesehatan Umum, Psikolog, Keperawatan Dan Kebidanan, 4.

Aktifah, N., Sabita, R., Nurseptiani, D., & Pratiwi, C. A. (2021). Peningkatan Keterampilan dengan Latihan Dasar Motorik Halus (Aktivitas Menulis) Pada Guru SLB Negeri Wiradesa Kabupaten Pekalongan. Community Empowerment, 6(3), 438–443. https://doi.org/10.31603/ce.4490

Andriani, O., Rinjani, A. Della, Mutiaya, & Aprilia, P. (2024). Peningkatkan Kesadaran Masyarakat : Memahami Kehidupan dan Tantangan Anak-Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(3), 480–487.

Arindo, E., Utomo, R., & Sugiasih, I. (2024). Emotion Regulation with Self-Acceptance of Mothers Who Have Children with Special Needs in SLB Regency “X.” PSISULA : Prosiding Berkala Psikologi, 6, 92–104.

Chaplin, J. . (2011). Kamus Lengkap Psikologi. Jakarta: Rajagrafindo Perdasa.

Firmawati, K. A. S. (2022). Gambaran Penerimaan Diri pada Orang Tua yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di SLB Negeri Banda Aceh Self-acceptance of parents who have children with special needs (ABK) at SLB

Banda Aceh. Jurnal Social Library, 2(3), 94–98. https://doi.org/10.51849/sl.v2i3.109
Fuaji, L. (2020). Penerimaan Diri Pada Remaja Yang Hamil Diluar Nikah. Naskah Publikasi, 1–12. http://eprints.ums.ac.id/81589/1/.

Hafizah, H., & Mulyani, R. R. (2022). Profil Self Acceptance Orang tua Anak Berkebutuhan Khusus di Yayasan Tiji Salsabila Kota Padang. Journal of Education Research, 2(3), 115–119. https://doi.org/10.37985/jer.v2i3.61

Harahap, A. C. P. (2021). Dasar-Dasar Bimbingan Konseling.Yogyakarta: Percetakan Diandra.
Insani, U., & Itsna, I. N. (2024). Gambaran Regulasi Emosi Orang Tua dengan Anak Berkebutuhan Khusus. Bhamada, 15(2), 29–36.

Islami, E. D. P., & Ansyah, E. H. (2020). Self-acceptance of Mothers Who Have Children With Special Needs. Indonesian Journal of Cultural and Comunity Deveploment, 7.

Iswarindi, B. A. S., & Widyana, R. (2022). Konseling kelompok untuk menurunkan kecemasan pada orang tua anak berkebutuhan khusus. Jurnal Psikologi Udayana, 9(2), 184. https://doi.org/10.24843/jpu.2022.v09.i02.p08

Layyina, U., Amna, Z., Faradina, S., & Dahlia, D. (2024). Mindfulness dan Penerimaan Diri: Studi Pada Ibu Yang Memiliki Anak Cerebral Palsy. Seurune : Jurnal Psikologi Unsyiah, 7(1), 21–39. https://doi.org/10.24815/s-jpu.v7i1.37176

Pradnyani, A. (2019). Modul Konseling Kelompok Panduan Singkat Penerapan Psikodrama Dalam Konseling Kelompok. 5–6.

Putra, A. R., Anggreiny, N., & Sarry, S. M. (2019). Kebersyukuran pada orang tua anak berkebutuhan khusus. Jurnal Spirits, 10(1), 27. https://doi.org/10.30738/spirits.v10i1.6532

Putri, R. K. (2018). Meningkatkan self-acceptance (penerimaan diri) dengan konseling realita berbasis budaya Jawa. Prosiding SNBK (Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling) 2, 2(1), 118–128. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/SNBK/article/view/480

Subhaktiyasa, P. G. (2024). Menentukan Populasi dan Sampel : Pendekatan Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 9(4), 2721–2731.

Sunarya, P. B., Irvan, M., & Dewi, D. P. (2022). Kajian Penanganan Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 11–19. https://doi.org/10.36456/abadimas.v2.i1.a1617

Wardani, I. K., & Artistin, A. R. (2023). Penerimaan Diri Orang Tua dengan Anak Berkebutuhan Khusus. Malahayati Nursing Journal, 5(12), 4174–4187. https://doi.org/10.33024/mnj.v5i12.10145

Waruwu, M., Pu`at, S. N., Utami, P. R., Yanti, E., & Rusydiana, M. (2025). Metode Penelitian Kuantitatif: Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 10(1), 917–932. https://doi.org/10.29303/jipp.v10i1.3057

Yanti, L. M., & Saputra, S. M. (2018). Pendekatan REBT (Rasional Emotive Behavior Theraphy) Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. FOKUS, 1(6), 249–257. https://doi.org/10.62509/jpai.v4i1.113
Published
2025-07-31
How to Cite
Daifah, C., & Harahap, A. (2025). Efektivitas Konseling Kelompok dengan Teknik ABCDE untuk Meningkatkan Penerimaan Diri Positif pada Ibu yang memliki ABK. Indonesian Journal of Educational Counseling, 9(2), 275-285. https://doi.org/10.30653/001.202592.530
Section
Research Based Article