Korelasi antara Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Supervisi Akademik terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Lebakgedong Kabupaten Lebak

  • Luna Starlinsky Universitas Terbuka
  • Tian Belawati Universitas Terbuka
  • Tita Rosita Universitas Terbuka
Keywords: Academic Supervision, Principal Leadership, Teacher Performance

Abstract

CORRELATION BETWEEN PRINCIPAL LEADERSHIP AND ACADEMIC SUPERVISION ON ELEMENTARY SCHOOL TEACHER PERFORMANCE IN LEBAKGEDONG DISTRICT, LEBAK REGENCY.
The low performance is one of the key factors affecting student success. Teachers are expected to meet and materialize stakeholders’ hopes and needs in helping students achieving the learning goals. Literatures have shown that teacher’s performance is also affected by many factors, among others are the leaderships of the school principal and the academic supervision offered by the school principal. This paper reports the findings of a study that was intended to see the correlation between school principal leaderships and academic supervision with teacher performance. The study is quantitative research from 64 teachers sample in an Elementary School in Lebakgedong, Lebak Regency. Data was collected through Likert-scale questionnaires and was analyzed using Chi square test. The result show that both the principal leadership (X1) and academic supervision (X2) have positive significant relationships with teacher performance (Y), partially and simultaneously.

References

Arikunto, S. (2006). Dasar-Dasar Supervisi, Jakarta: Rineka Cipta.

Azis, A. Q., & Suwatno, S. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru di SMK Negeri 11 Bandung. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 4(2), 246-253.

Candra, V., Sudirman, A., & Silaban, P. (2019). Pengaruh gaya kepemimpinan, budaya sekolah dan motivasi terhadap kinerja guru SMP swasta. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 6(1), 49-60.

Djarwanto, P. S, (2005). Statistik Non Parametrik. Yogyakarta: Badan Penerbitan Fakultas Ekonomi.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Pasal 3. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Depdiknas. (2017a). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No.16 tentang Standar kualifikasi akademik dan kompetensi guru. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Depdiknas. (2007b). Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 13 tentang Standar Kepala Sekolah/Madrasah. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Depdiknas. (2008a). Lampiran Peraturan Pemerintah (PP) Nomor 74 Tahun tentang Guru. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Departemen Pendidikan Nasional, (2008b). Penilaian Kerja Guru, Kepala Sekolah dan Pengawas Sekolah, Jakarta: Dirjen PMPTK.

Departemen Pendidikan Nasional (2003). Pedoman Pelaksanaan Supervisi Pendidikan Jakarta: Direktorat Pendidikan Dasar.

Hermino, A. (2014). Kepemimpinan Pendidikan di Era Globalisasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Kartini, T. (2011). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kompetensi Profesional Guru di SMK Negeri 1 Losarang Kabupaten Indramayu. Jakarta: Universitas Indonesia.

Kemdikbud. (2018). Lampiran Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 18 tentang Beban Kerja Kepala Sekolah/Madrasah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2005). Supervisi Manajerial dan Supervisi Akademik, Jakarta: Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan BPSDMPMP.

Mulyasa. H. E. (2004). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, H. E. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya

Mulyasa, H. E. (2011). Manajemen & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta:Bumi Aksara.

Satori, D. A. (1997). Supervisi akademik (teori dan praktek). Jakarta: Depdikbud.

Sudarwan, D. (2008). Manajemen dan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Suharto. (2018). Pengaruh Supervisi Akademik Kepala Sekolah dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Guru Matematika Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 148-155.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.

Syamsuddin. (2019). Penerapan Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 230-237.

Wildawati, Supomo, K., & Riswati, R. (2013). Pengaruh Supervisi Akademik dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri di Kecamatan Sungkai Utara Kabupaten Lampung Utara. Jurnal Manajemen Mutu Pendidikan 1(1), 1-10.

Yamin, M., & Maisah. (2010). Standarisasi Kinerja Guru. Jakarta: Persada Press.

Published
2022-01-31
How to Cite
Starlinsky, L., Belawati, T., & Rosita, T. (2022). Korelasi antara Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Supervisi Akademik terhadap Kinerja Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Lebakgedong Kabupaten Lebak. Indonesian Journal of Educational Counseling, 6(1), 26-33. https://doi.org/10.30653/001.202261.190
Section
Research Based Article