Efektivitas Penggunaan Modul Pencegahan Penyalahgunaan Napza untuk Meningkatkan Pengetahuan Pencegahan bagi Siswa SMP di Jakarta Timur

  • Ahmad Rifqy Ash-Shiddiqy Universitas Negeri Jakarta
  • Michiko Mamesah Universitas Negeri Jakarta
  • M Alief Sandika Universitas Negeri Jakarta
  • Maryatik Maryatik Universitas Negeri Jakarta
  • Haifa Putri Insani Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Drug Abuse, Experimental Study, Module, Teachers

Abstract

THE EFFECTIVENESS OF USING THE DRUG ABUSE PREVENTION MODULE TO INCREASE PREVENTION KNOWLEDGE FOR MIDDLE SCHOOL STUDENTS IN EAST JAKARTA.
Learning resources basically need to contribute and be effective for students in the learning process. One of the learning resources that can be used is the module as a learning medium. included in the prevention of drug abuse and teachers as intermediary’s sahib have good knowledge of drugs. This research is an experimental study involving 50 junior high school teachers in East Jakarta. The results of this study are stated that the module which is the product of this research has a significant effectiveness in increasing knowledge of drug abuse for junior high school teachers in East Jakarta. Of course, this can be a consideration for the government and schools to use the module in this study as a befall for teachers in conveying knowledge to students about the dangers of drug abuse.

References

Aryani, I. (2017). Efektivitas Penggunaan Modul Pembelajaran Pada Mata Kuliah Ekologi Hewan Materi Populasi Hewan Universitas Muhammadiyah Surakarta. In Seminar Nasional Pendidikan Sains II UKSW (pp. 41-47). Salatiga: Universitas Kristen Satya Wacana.

Badawi, A. I., & Qaddafi, M. (2015). Efektivitas penggunaan modul berbasis lingkungan terhadap hasil belajar peserta didik kelas VII SMP Negeri 28 Bulukumba. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, 3(2), 110-114.

Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th ed). Boston: Person Education Inc.

Fadhillah, N., Setyowati, E., & Tjalla, A. (2015). Hubungan pemahaman NAPZA dengan sikap terhadap penyalahgunaan NAPZA (Studi korelasi pada siswa kelas VIII SMP Negeri Se-Kecamatan Johar Baru). Insight: Jurnal Bimbingan Konseling, 4(1), 74-79.

Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw Hill.

Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction. London: Longman Publishing.

Heppner, P. P., Wampold, B. E., Owen, J., & Wang, K. T. (2015). Research design in counseling. Boston, MA: Cengage Learning.

Jurnal Data Puslidatin BNN. (2017). Hasil Survey Penyalahgunaan dan Peredaran Gelap NAPZA pada Kelompok Pelajar dan Mahasiswa di 18 Provinsi Tahun 2016. Jakarta: Puslitdatin BNN.

Lubis, T. (2013). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Berbentuk Komik dengan Alur Cerita Berangkai untuk Identifikasi Lack of Knowledge Siswa dalam Memahami Mata Pelajaran TIK SMP (Tesis). Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Mamesah, M., Fitriyani, H., Marjo, H. K., & Sasmita, K. (2019). Need Analysis in Developing Drug Abuse Prevention Module for High School Guidance Curriculum Services. In International Conference on Educational Sciences and Teacher Profession (ICETeP 2018) (pp. 266-269). Atlantis Press.

Muslim, B. (2012). Efektivitas Penggunaan Modul Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan dalam Upaya Pencapaian Hasil Belajar Siswa Kelas IX SMP Negeri 4 Kalasan (Skripsi). Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

National Institute of Drug Abuse. (2014). Drugs, Brain and Behavior. Maryland: National Institute of Drug Abuse.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia No. 111 Tahun 2014 tentang Bimbingan dan Konseling pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Pina, N., & Soedirham, O. (2015). Dukungan pemerintah dalam mencegah penyalahgunaan narkoba di Kota Surabaya. Jurnal Promkes: The Indonesian Journal of Health Promotion and Health Education, 3(2), 171-182.

Prasetyo, S., & Utami, D. S. (2014). Prevensi sekunder pemakaian zat adiktif. Buletin Jendela Data dan Informasi Kesehatan, 1, 23-28.

Purwanto, Rahadi, A., & Lasmono, S. (2007). Pengembangan Modul. Jakarta: Pusat Teknologi Informasi dan Komunikasi Pendidikan Departemen Pendidikan Nasional.

Sukmadinata, N.S. (2008). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosadakarya.

Sugiyono (2008) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Published
2022-01-31
How to Cite
Ash-Shiddiqy, A., Mamesah, M., Sandika, M., Maryatik, M., & Insani, H. (2022). Efektivitas Penggunaan Modul Pencegahan Penyalahgunaan Napza untuk Meningkatkan Pengetahuan Pencegahan bagi Siswa SMP di Jakarta Timur. Indonesian Journal of Educational Counseling, 6(1), 19-25. https://doi.org/10.30653/001.202261.192
Section
Research Based Article