Strategi Pusat Kajian Perempuan Solo dalam Memberikan Edukasi mengenai Pendidikan Seksualitas pada Remaja di Kota Surakarta

  • Zira Naily Amaliya Universitas Sebelas Maret
  • Yosafat Hermawan Trinugraha Universitas Sebelas Maret, Indonesia
  • Septina Galih Pudyastuti Universitas Sebelas Maret, Indonesia
Keywords: Sexuality Education, Teenager, Community

Abstract

Teenager are in transitional period that requires appropriate information according to their needs and changes they experience regarding sexuality issues. Problems found in the field such as sexual violence, early marriage, unwanted pregnancy, and taboo perceptions about sexuality issues are the background of the importance of comprehensive sexuality education. The solo women's study center as one of the communities actively engaged in educating teenagers about the importance of sexuality education by considering the Comprehensive Sexual Education curriculum with the aim of increasing knowledge, making preventive efforts, and providing a safe space for adolescents. This research method uses a qualitative approach with a case study type, data collection techniques using in-depth interviews, participatory observation, and documentation. The data that has been obtained is then tested for credibility using source triangulation, then analyzed using liberal feminist theory.  The results showed that the strategies carried out by PUKAPS such as sea-project, femstride class, femstride safer space project, making the film “Payung Dara”, campaigning through social media, and advocacy services have a positive influence on the fulfillment of reproductive rights and the improvement of more inclusive sexuality education.

References

Achdiat, P. A., Rowawi, R., Fatmasari, D., & Johan, R. (2019). Tingkat Pengetahuan Penyakit Infeksi Menular Seksual Dan Komplikasinya Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri Jatinangor. Dharmakarya, 8(1), 35. https://doi.org/10.24198/dharmakarya.v8i1.19534

Badan Pusat Statistik. (2020). Pencegahan Perkawinan Anak Percepatan yang Tidak Bisa Ditunda. Badan Pusat Statistik, 6–10.

Hardani, Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitataif dan Kuantitatif. Yogyakarta: Cv Pustaka Ilmu Group.

Kemenpppa. (2023). Jenis Kekerasan Seksual yang Dialami Korban. SIMFONI-PPA %0A(kemenpppa.go.id)

Maimunah, S. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN SEKS BERBASIS SEKOLAH. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 07(02), 2540–8291.

Maulid, P. (2022). Analisis Feminisme Liberal terhadap Konsep Pendidikan Perempuan (Studi Komparatif antara Pemikiran Dewi Sartika dan Rahmah El-Yunusiyyah). Jurnal Riset Agama, 2(2), 305–334. https://doi.org/10.15575/jra.v2i2.17534

Meilani, N., Shaluhiyah, Z., & Suryoputro, A. (2014). Perilaku Ibu dalam Memberikan Pendidikan Seksualitas pada Remaja Awal. Kesmas: National Public Health Journal, 8(8), 411. https://doi.org/10.21109/kesmas.v8i8.413

Miswanto. (2019). Pentingnya Pendidikan dan Seksualitas pada Remaja. Jurnal Studi Pemuda, 3(2), 111–122. https://journal.ugm.ac.id/jurnalpemuda/article/view/32027/19351

Nadar, W. (2017). PERSEPSI ORANG TUA MENGENAI PENDIDIKAN SEKS UNTUK ANAK USIA DINI Wahyuni. Yaa Bunayya, 1(2), 77–90. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/YaaBunayya/article/view/2429

Nugrahani, F. (2014). Metode Penelitian Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan Bahasa. Surakarta: Deepublish.

Retnani, S. D. (2017). Feminisme dalam Perkembangan Aliran Pemikiran dan Hukum di Indonesia. Jurnal Ilmu Hukum: ALETHEA, 1(1), 95-109.

Rosyada, D. (2020). Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Pendidikan. Kencana.

Saripah, I., Nadhirah, N. A., Nuroniah, P., Ramdhani, R. N., & Roring, L. A. (2021). Kebutuhan Pendidikan Seksual Pada Remaja: Berdasarkan Survei Persepsi Pendidikan Seksual Untuk Remaja. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 5(1), 8-17.

Tuntun, M. (2018). Faktor Resiko Penyakit Infeksi Menular Seksual (IMS). Jurnal Kesehatan, 9(3), 419. https://doi.org/10.26630/jk.v9i3.1109

Wangi, N. S., & Thahir, A. H. (2022). Iman Dan Keadilan Gender: Menjawab Legitimasi Pemikiran Kaum Feminis Liberal Tentang Ketidakadilan Gender Dalam Islam. Jurnal Akademika, 16 (1) 39-50.

Yafie, E. (2017). Peran Orang Tua Dalam Memberikan Pendidikan Seksual Anak Usia Dini. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education) 4(2), 18–30.
Published
2024-07-24
How to Cite
Amaliya, Z., Trinugraha, Y., & Pudyastuti, S. (2024). Strategi Pusat Kajian Perempuan Solo dalam Memberikan Edukasi mengenai Pendidikan Seksualitas pada Remaja di Kota Surakarta. Indonesian Journal of Educational Counseling, 8(2), 135-145. https://doi.org/10.30653/001.202482.376
Section
Research Based Article