Urgensi Konselor Sebaya dalam Menginternalisasikan Nilai-nilai Moderasi Beragama

  • Ika Monika UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Melly Juwita Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
Keywords: Counselor, Peer Counselor, Value of Religious Moderation

Abstract

The diversity of ethnicity, religion, and race in Indonesia presents potential challenges in today's society. There is a possibility that the millennial and Gen Z generations may not fully grasp the importance of moderation in religious values. The urgency of peer counselors in internalizing religious moderation could be one approach to instilling values such as tolerance, thus averting triggers for conflict. The purpose of this writing is to highlight the importance of peer counselors in internalizing religious moderation values. This study adopts a literature review method, specifically a library research approach, where relevant literature indexed by Google Scholar within the last five years (2019-2024) is examined. The findings reveal that peer counselors play a crucial role in internalizing religious moderation values. By doing so, they contribute to conflict prevention, promote tolerance, and mitigate discrimination based on differing opinions or religious beliefs. Peer counselors internalizing religious moderation values represent a preventive measure against issues within religious moderation..

References

A.G, H., Ruslijianto, H., & Mulyono, D. (2000). Metode penulisan dan penyajian karya ilmiah (1st ed.). BUKU KEDOKTERAN EGC. https://books.google.co.id/books?id=BTAZQGVadDYC&pg=PA78&dq=Studi+pustaka&hl=id&newbks=1&newbks_redir=0&source=gb_mobile_search&sa=X&ved=2ahUKEwjU7fPVmNCFAxUBa2wGHTkUAQcQ6wF6BAgKEAU#v=onepage&q=Studi pustaka&f=false

Abdilah, M., & Izzamillati, N. (2021). Menyelesaikan Masalah Intoleransi: Analisis Peran dan Bentuk Komunikasi (Studi Kontroversi pondok Pesantren Waria Al-fatah Yogyakarta). Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 9(1), 21–28. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/maknaDOI:http://dx.doi.org/10.30659/jikm.9.1.21-28

Abidin, A. Z. (2021). Nilai-Nilai Moderasi Beragama dalam Permendikbud No. 37 Tahun 2018. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(5), 729–736. https://doi.org/10.47387/jira.v2i5.135

Abror, M. (2020). Moderasi Beragama Dalam Bingkai Toleransi : Kajian Islam dan Keberagaman. RUSYDIAH: Jurnal Pemikiran Islam, 1(2), 137–148.

Anggita, indah sri, & Suryadilaga, M. A. (2021). Mengajarkan Rasa Toleransi Beragama Pada Anak Usia Dini Dalam Persepektif Hadis. KINDERGARTEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 110–118. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/KINDERGARTEN/article/view/12538

Budiyono, A. (2022). Urgensi Konseling Komunitas dalam Menjaga Toleransi Beragama. KONSELING: Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapannya, 3(3), 2686–2875. https://doi.org/10.31960/konseling.v3i3.1662

Danarta, A. (2021). Al-Quran Dan Hadis. Studi Ilmu-Ilmu Al-Qur,an Dan Hadis, 2(1), 162–184.

Dartiwen, & Aryanti, M. (2022). Buku Ajar Asuhan Kebidanan pada Remaja dan Perimenopause ( wahyu N. Cahyo (ed.)). Penerbit Deepublish.

Effendi, K. (2019). Proses dan Keterampilan Konseling (2nd ed.). Pustaka pelajar.

Ellis, R., & Sampe, P. diantara. (2022). Efektivitas konseling teman sebaya untuk mengurangi stres pembimbingan skripsi pada mahasiswa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(November), 440–450.

Habibah, S. M., Setyowati, R. R. N., & Fatmawati, F. (2022). Moderasi Beragama dalam Upaya Internalisasi Nilai Toleransi pada Generasi Z. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 02(01), 126–135. https://doi.org/10.52738/pjk.v2i1.70

Haryanti, Y. D. (2020). Internalisasi Nilai Kerjasama dalam Model Project Based Learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.37729/jpd

Hidayat, A., & Rahman, R. (2022). Penanaman Nilai-nilai Moderasi Beragama dalam Pembelajaran PAI di SMP Negeri 22 Padang. Islamika, 4(2), 174–186. https://doi.org/10.36088/islamika.v4i2.1742

Ibandiyah, I. Z., & Hasanah, M. (2021). Efektivitas Layanan Konseling Sebaya (Peer Counseling) Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Santri. Conseils : Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 01(02), 89–100.

Kusumawaty, I., Yunike, Y., Elviani, Y., & Harmiyati, L. (2020). Penguatan Kapasitas Konselor Sebaya di Sekolah. Journal of Community Engagement in Health, 3(2), 140–146. https://doi.org/10.30994/jceh.v3i2.52

Luqmanul Hakim Habibie, M., Syakir Al Kautsar, M., Rochmatul Wachidah, N., & Sugeng, A. (2021). Moderasi Beragama dalam Pendidikan Agama Islam di Indonesia. Jurnal Moderasi Beragama, 01(1), 121–150.

Maslukhah, E., & Zahro, I. F. (2023). PENGEMBANGAN KONSELING SEBAYA BERBASIS KEPESANTRENAN UNTUK MENINGKATKAN SELF DISCLOSURE MAHASISWA BKI STAI ATTANWIR BOJONEGORO. Al-Isyrof: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 5, 182–191.

Nasution, N. C. (2018). Dukungan Teman Sebaya Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Al-Hikmah, 12(2), 159–174. https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v12i2.1135

Ningsih, I. W., Mayasari, A., & Ruswandi, U. (2022). Konsep Pendidikan Multikultural di Indonesia. 6(1), 1083–
1091.

Pendidikan, P., Islam, A., Sdn, D. I., Pendidikan, J., Islam, A., Islam, U., Maulana, N., & Ibrahim, M. (2022). Muta ’ allim : Jurnal Pendidikan Agama Islam INTERNALISASI NILAI-NILAI MODERASI AGAMA MELALUI KESAMBEN Mu ’ tallim : Jurnal Pendidikan Agama Islam menumbuh kembangkan akidah melalui kegiatan pembelajaran , pembiasaan , dan keimanan dan ketaqwaannya kepada. 1(4), 417–423.

Purwanti, S., Wahyu Utami, S., & Latifah, L. (2022). Konseling Sebaya Pada Kesehatan Reproduksi Remaja Dalam Komunikasi Interpersonal. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pandohop, 2(2), 47–55. https://doi.org/10.37304/pandohop.v2i2.5245

Rafiola, R. H., Sari, P., Smith, M. Bin, Siregar, I. K., & Tuasikal, J. M. S. (2022). Pemberdayaan Konselor Sebaya Sebagai Strategi Penanganan Masalah Remaja. Jurnal Pengabdian Pedagogika, 1(1), 7–14.

Rahmat, H. K., Pernanda, S., Hasanah, M., Muzaki, A., Nurmalasari, E., & Rusdi, L. (2021). Model Pembelajaran Discovery Learning Guna Membentuk Sikap Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 109. https://doi.org/10.25078/aw.v6i2.2231

Ridwan Effendi, M., Dwi Alfauzan, Y., & Hafizh Nurinda, M. (2021). Menjaga Toleransi Melalui Pedidikan Multikulturalisme. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(1), 43–51. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i1.175

Ritonga, A. W. (2021). Konsep Internalisasi Nilai-nilai Moderasi Beragama Bagi Generasi Milenial Berbasis Al-Qur’an. Al-Afkar: Journal for Islamic Studies, 4(1), 72–82. https://al-afkar.com/index.php/Afkar_Journal/issue/view/4https://al-fkar.com/index.php/Afkar_Journal/issue/view/4

Sukmayadi, Q. M. A., Sardin, S., & Utami, N. F. (2023). Generasi Z dalam Komunitas Keagamaan: Potensi Intoleransi Beragama melalui Budaya Eksklusif dalam Memahami Agama. Jurnal Pemikiran Sosiologi, 10(1), 1. https://doi.org/10.22146/jps.v10i1.81066

Veronica, M., & Munte, A. (2022). Pengalaman, Persepsi dan Imajinasi Filosof David Hume: Melihat Kembali Lensa Konseling Kristen di Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4 SE-Articles), 1211. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/5431

Wiguna, I. B. A. A., & Andari, I. A. M. Y. (2023). Moderasi Beragama Solusi Hidup Rukun Di Indonesia. Widya Sandhi Jurnal Kajian Agama Sosial dan Budaya, 14(1), 40–54. https://doi.org/10.53977/ws.v14i1.949

Yuhana, A. N., & Aminy, F. A. (2019). Optimalisasi Peran Guru Pendidikan Agama Islam Sebagai Konselor dalam Mengatasi Masalah Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 79. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.357

Yuliasari, H. (2020). Pelatihan Konselor Sebaya Untuk Meningkatkan Self Awareness Terhadap Perilaku Beresiko Remaja. Jurnal Psikologi Insight, 4(1), 63–72. https://doi.org/10.17509/insight.v4i1.24638
Published
2024-07-31
How to Cite
Monika, I., & Juwita, M. (2024). Urgensi Konselor Sebaya dalam Menginternalisasikan Nilai-nilai Moderasi Beragama. Indonesian Journal of Educational Counseling, 8(2), 257-270. https://doi.org/10.30653/001.202482.399
Section
Theoretical/Conceptual Article