Pengembangan Instrumen Penyesuaian Diri Remaja

  • Deasy Yunika Khairun Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ibrahim Al Hakim Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
Keywords: Questionnaire, Self-Adjustment, Teenager

Abstract

INSTRUMENTS DEVELOPMENT OF ADOLESCENT ADJUSTMENT.
The research aims to produce a product in the form of a questionnaire instrument or self-adjustment questionnaire. The product is designed as a tool to identify self-adjustment. The method used is Research and Development. The purpose of research and development is to produce a particular product and test the effectiveness of a product. The stages of developing adolescent self-adjustment instruments are (1) potential problems, data collection, (3) product design, (4) design validation, and (5) usage trials. The results of the trial using the adolescent self-adjustment instrument with 62 statement items resulted in 40 items being declared valid and 22 items being declared invalid.

References

Bisri, H., & Ichsan, M. (2015). Penilaian otentik dengan teknik nontes di sekolah Dasar. Jurnal Sosial Humaniora, 6(2), 81-93.

Desmita. (2012). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hasmayni, B. (2014). Hubungan antara kepercayaan diri dengan penyesuaian diri remaja. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 6(2), 98-104.

Kumalasari, F., & Ahyani, L. N. (2012). Hubungan antara dukungan sosial dengan penyesuaian diri remaja di panti asuhan. Jurnal Psikologi: PITUTUR, 1(1), 19-28.

Mubarok, A. F. (2012). Penyesuaian diri para pendatang di lingkungan baru. Journal of Social and Industrial Psychology, 1(1), 21-27.

Ningrum, P. R. (2013). Perceraian Orang Tua dan Penyesuaian Diri Remaja Studi Pada Remaja Sekolah Menengah Atas/Kejuruan Di Kota Samarinda. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(1), 39-44.

Nuryani. (2019). Dampak kesulitan menyesuaikan diri pada santri. G-Couns: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 4(1), 174-179.

Pritaningrum, M., & Hendriani, W. (2013). Penyesuaian diri remaja yang tinggal di Pondok Pesantren Modern Nurul Izzah Gresik pada tahun pertama. Jurnal psikologi kepribadian dan sosial, 2(3), 134-143.

Purwoko, A. A., Burhanuddin, B., Andayani, Y., Hadisaputra, S., Yulianti, L., Fitri, Z. N., & Pariza, D. (2021). Validitas Instrumen Dalam Rangka Pengembangan Metode Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Prosiding SAINTEK, 3, 94-102.

Rusilowati, A. (2013). Pengembangan Instrumen Nontes. In Seminar Nasional Evaluasi Pendidikan Tahun 2013 (pp. 7-21). Malang: Universitas Negeri Malang.

Sugeng, (2007). Pengembangan Instrumen untuk Menganalisis Keefektifan SKB di Kalimantan Selatan. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 9(1), 117-129.

Wade, C., & Tavris, C. (2017). Psikologi Edisi Kesembilan Jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Yusuf. (2003). Statistik Konsep Dasar, Aplikasi dan Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Published
2022-07-14
How to Cite
Khairun, D., & Al Hakim, I. (2022). Pengembangan Instrumen Penyesuaian Diri Remaja. Indonesian Journal of Educational Counseling, 6(2), 103-110. https://doi.org/10.30653/001.202262.183
Section
Research Based Article