Perilaku Narsistik Remaja di Media Sosial dan Implikasinya bagi Bimbingan dan Konseling

  • Ipah Saripah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhammad Ridho Albari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Tiara Iskandar Pratiwi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nadia Aulia Nadhirah Universitas Pendidikan Indonesia
Keywords: adolescence, guidance and counseling, narcissism, social media

Abstract

The increasing use of social media has several impacts, including the emergence of narcissistic behavior in adolescents. Narcissistic behavior in adolescents on social media is freely spreading identity and what happened to them, spreading other people's secrets or disgrace on social media, leaving negative comments on other people's social media, and wanting other people on social media to know what they have. This study aims to determine the tendency of adolescent narcissistic behavior on social media. This research uses a literature study method. Ease of access to using social media is one of the factors in the phenomenon of narcissism that occurs, especially among adolescents. Guidance and counseling services that can be developed related to narcissism are use guidance groups.

References

Anni, C. T. (2018). School Counselors' Intention to Use Technology: The Technology Acceptance Model. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 17(2), 120–124.

Ardi, Z., Putra, M. R. M., & Ifdil, I. (2017). Ethics And Legal Issues In Online Counseling Services: Counseling Principles Analysis. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 3(2).

Bakhtiar, M. I., Wulandari, R., & Marlina, E. (2019). Layanan bimbingan klasikal menggunakan media konseling berbasis teknologi aplikasi Google Classroom. Konvensi Nasional Bimbingan dan Konseling XXI, 78–81.

Fadhilah, S. S., Susilo, A. T., & Rachmawati, I. (2019). Konseling Daringbagi Mahasiswa Universitas Sebelas Maret. Indonesian Journal of Educational Counseling, 3(3).

Gandhi, L. M. A. A., Sianturi, R. S., & Kharisma, A. P. (2022). Perancangan User Experience Aplikasi Mobile Online Therapy untuk Mengatasi Depresi bagi Remaja menggunakan Metode Human-Centered Design. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 6(7).

Haryati, A. (2020). Online Counseling Sebagai Alternatif Strategi Konselor dalam Melaksanakan Pelayanan E-Counseling di Era Industri 4.0. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 2(2).

Ifdil, I., & Ardi, Z. (2013). Konseling Online Sebagai Salah Satu Bentuk Pelayanan E-konseling. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1(1).

Imawanty, I., & Fransiska, A. B. (2019). Optimalisasi Asesmen dan Evaluasi Bimbingan dan Konseling dengan Memanfaatkan Aplikasi Formulir Daring Jotform. Konvensi Nasional Bimbingan dan Konseling XXI, 129–135.

Julius, A., Fahriza, I., & Wulandari, P. (2020). DIGITAL LITERACY AS A SCHOOL COUNSELOR COMPETENCE IN THE DEVELOPMENT OF MEDIA IN GUIDANCE SERVICES. Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling, 5(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v5i2.10106

Kurniawan, T. (2017). Pengembangan Aplikasi Pengenalan Bimbingan Dan Konseling Berbasis Android Sebagai Media Layanan Informasi Untuk Siswa Smp Negeri 3 Gresik. Jurnal BK Unesa, 7(2).

Kushendar, K., Lacksana, I., Permana, N. E., & Yunita, R. (2019). Development Goals 2030: Teknologi Mudah Guna dalam Bimbingan dan Konseling. Bulletin of Counseling and Psychotherapy, 1(1).

Nesher Shoshan, H., & Wehrt, W. (2022). Understanding "Zoom fatigue": A mixed‐method approach. Applied Psychology, 71(3).

Paramartha, W. E., & Dharsana, I. K. (2021). Pengembangan Asesmen Minat-Bakat Berbasis Computer Based Test. Jurnal Bimbingan dan Konseling Indonesia, 6(2), 199–206.

Prabowo, I. A., Wijayanto, H., Yudanto, B. W., & Nugroho, S. (2021). Buku Ajar: Pemrograman Mobile Berbasis Android (teori, latihan dan tugas mandiri). Lembaga Penelitian dan Pengabdian pada Masyarakat Universitas Dian Nuswantoro.

Prilintia, U., & Anni, C. T. (2016). Studi Deskriptif Penggunaan Software IKMS® dalam Perencanaan Program Bimbingan dan Konseling. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 5(2).

Putri, V. D. (2020). Layanan bimbingan dan konseling daring selama masa pandemi COVID-19. Coution: journal of counseling and education, 1(2).

Riswandha, M. N., & Maulidyah, N. (2017). Aplikasi E-Counseling dalam Pemanfaatan Layanan Bimbingan dan Konseling untuk Mengatasi Siswa Terisolir menggunakan Metode Backward Chaining. Jurnal Ilmiah: Lintas Sistem Informasi dan Komputer (LINK), 26(1).

Sari, K., & Suryahadikusumah, A. R. (2020). Identifikasi kendala guru BK kelompok millenials dalam menggunakan ICT di kota Palembang. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 4(1).

Situmorang, D. D. . (2020). Online/cyber counseling services in the COVID-19 outbreak: are they really new? Journal of Pastoral Care & Counseling, 74(3).

Steele, T. M., J.E., J., & Stones, C. B. (2014). An examination of the role of online technology in school counseling. Professional School Counseling, 18(1), 125–135.

Suryahadikusumah, A. R. (2022). Improving Student Career Adaptability Through Microblogs. Jurnal Educative: Journal of Educational Studies, 7(1), 1–12.

Suryahadikusumah, A. R., & Nadya, A. (2020). Digital Literacy and Innovation for Guidance and Counseling Program. 462(Isgc 2019), 190–195. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200814.041

Triyono, T., & Febriani, R. D. (2018). Pentingnya Pemanfaatan Teknologi Informasi oleh Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal Wahana Konseling, 1(2), 74–83.

Zack, J. S. (2011). The technology of online counseling. In Online counseling (hal. 67–84). Academic Press.

Published
2023-02-02
How to Cite
Saripah, I., Albari, M., Pratiwi, T., & Nadhirah, N. (2023). Perilaku Narsistik Remaja di Media Sosial dan Implikasinya bagi Bimbingan dan Konseling. Indonesian Journal of Educational Counseling, 7(1), 32-41. https://doi.org/10.30653/001.202371.256
Section
Theoretical/Conceptual Article